پارکت عایق حرارت

پارکت عایق حرارت

آیا پارکت عایق حرارت است؟

معمولا خانه های که با پوشش پارکت هستند در فصل های سرد زمستان گرمتر هستند به دلیل کف گرمایی هایی که استفاده شده اند. چوب در دسترس ترین ماده طبیعی در ساخت و ساز است. بنابراین به دلیل ماندگاری بالا، کاربرد متنوع و انتقال و حفظ گرما باعث شده تا چوب جزو انتخاب‌ها باشد. در این مقاله میخواهیم در رابطه با عایق حرارتی پارکت با هم صحبت کنیم. تقریبا هر نوع کفپوشی را می توان روی این سیستم های گرمایشی نصب کرد اما از نظر اجرایی و بحث مصرف انرژی و مقاومت کفپوش این موضوع مهم است.

همان طور که میدانید پارکت چوبی در مجاورت آب و گرما بسیار آسیب پذیرند. به همین دلیل این نکته را باید در انتخاب پوشش‌های کفی که مستقیماً از چوب طبیعی تولید می‌شوند، رعایت کنیم. سرامیک ها، کاشی‌ها و سنگ‌ها معمولاً منبسط و منقبض نمی‌شوند و گرم کردنشان به میزان حرارت بیشتر و زمان طولانی‌تری نسبت به پوشش‌های کف چوبی نیاز دارد و علاوه بر این هزینه این گرمایش خیلی بیشتر از هزینه گرمایش با پوشش‌های کف چوبی خواهد بود.

پارکت لمینت به خاطر ساختار چند لایه و متفاوتی که با پارکت چوبی دارد و فومی که موقع نصب زیر آن قرار می‌گیرد یک عایق حرارتی و عایق صوتی به حساب می‌آید. علاوه بر آن به خاطر جنس متفاوت لایه‌های این محصول و این که مستقیم از خود چوب تهیه نمی‌شود بلکه مغزی HDF دارد، گرمایش مستقیم از کف به آن آسیب نخواهد زد.

حذف بی دردسر کاغذ دیواری
بیشتر بخوانید

برای استفاده از عایق حرارتی پارکت برای گرمایش از کف باید نشت آب یا تعریق لوله‌ها مورد بررسی قرار گیرد. زیرا در دراز مدت نشت آب یا تعریق لوله از زیر می‌تواند به پارکت لمینت شما آسیب برساند.

استفاده از سیستم گرمایش از کف امروزه در بیشتر کشورهای جهان رایج است. زیرا این مورد نسبت به دیگر وسایل گرمایشی کم مصرف‌تر است و گرمایش مطبوع‌تری را فراهم می‌کند. سیستم گرمایش از کف به دلیل قرار گرفتن در کل فضای کف و یکدست بودن انتقال گرما، کل فضای خانه را گرم نگه می‌دارند. استفاده از پارکت برای گرمایش از کف نیز باب سلیقه خیلی‌هاست.

پارکت مناسب سیستم گرمایش از کف چیست؟

زمانی که صحبت از پارکت گرمایش از کف می شود، مقصود پارکت لمینت است که نمونه ای واقعی از یک پارکت طرح چوب و با بافت نیمه چوب می باشد. این پارکت صرفا در میانی ترین لایه خود دارای مغز فشرده چوب بوده و در لایه های بالا و پایین دارای لایه های مقاوم سازی شده غیر چوبی است.

پارکت لمینت بدون استفاده از چسب نصب می گردد و با توجه به دارا بودن کلیک هایی در اطراف تایل های خود، قابلیت برداشتن و نصب مجدد را دارد. این پارکت با برندهای مختلف و انواع متفاوتی در بازار تولید و عرضه می گردد و هر یک از تناسب خاصی با سیستم گرمایش از کف برخوردارند. میزان تناسب آن به چگالی و ضخامت پارکت بستگی دارد.

پارکت عایق حرارت

پارکت عایق حرارت

خصوصیات کفپوش مناسب گرمایش از کف

قبل از نصب کفپوش های ساختمان به این دو مورد توجه کنید:

دکوراسیون مدرن خانه با چوب
بیشتر بخوانید

_ ضخامت و چگالی پارکت

_ مقاوم در برابر آب و گرما

_ خاصیت رسانایی مواد تشکیل دهنده آن

_ تمایل به انبساط و انقباض

ویژگی های پارکت عایق حرارت

  1. برای سیستم گرمایش از کف، پارکت با چگالی بیشتر و ضخامت کمتر بهینه تر است.
  2. ناهمواری کف نباید از 3 میلی متر بیشتر باشد.
  3. بتن ریزی باید تا 21 روز و پس از آن تا زمان اطمینان از خشک شدن بتن صبر نمایید.
  4. نصب پارکت، سیستم گرمایش از کف باید خاموش باشد.
  5. در زمان نصب پارکت لمنیت و تا 24 ساعت بعد از آن، نباید دمای گرمایش از کف از 18 درجه سانتی گراد بیشتر شود.
  6. روزانه و به میزان 5 درجه دمای گرمایش از کف را افزایش دهید.
  7. حداکر دمای قابل تحمل برای تایل های لمینت، 27 درجه سانتی گراد است.
  8. از احتباس دما بواسطه پهن کردن فرش و موکت روی پارکت خودداری کنید.
  9. از افزایش دمای بیش از حد در لایه های بالایی پارکت جلوگیری کنید.

کفپوش PVC برای سیستم گرمایش از کف

کفپوش پی وی سی رایج ترین محصول در ساختمان های اداری و تجاری است. و به دلیل راحتی در نظافت، این پارکت های pvc دلیل انتخاب بیشتر افراد در فضاهای پر رفت و آمد است. این محصول در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم هستند و به سادگی دچار باد کردگی و تورم نمی شود. پی وی سی یک محصول پلیمری است و ساختار طبیعی ندارد. نصب کفپوش PVC در منازل کمتر رایج است ولی به دلیل مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت، این کفپوش در آشپزخانه منازل جایگاه مناسبی پیدا کرده است.

پارکت لمینت شیاردار
بیشتر بخوانید

موقع خرید کفپوش برای سیستم گرمایش از کف به این نکته توجه داشته باشید که پی وی سی عایق حرارت است و گرما را از خود عبور نمی دهد. به علاوه برخی از انواع کفپوش های پی وی سی با خمیر چسب تهیه شده اند که در برابر گرما و حرارت، دچار آسیب می شوند. بنابراین هنگام خرید و نصب دقت کنید.

رعایت چند نکته مهم هنگام نصب پارکت لمینت

  • از پارکت لمینت و فوم با ضخامت کمتر استفاده کنید.
  • درجه حرارت پارکت لمینت بیشتر از 27 درجه سانتی گراد نباشد.
  • محاسبه فاصله درزهای انبساط کاملاً دقیق انجام شود.
  • قبل از نصب سیستم گرمایشی را خاموش کنید.
  • تا یک روز بعد از نصب سیستم حرارتی باید خاموش بماند.
  • همیشه میزان گرما را به تدریج افزایش دهید تا پارکت لمینت دچار شوک حرارتی نشود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.